ביטול צוואה הדדית

במאמר זה נדבר על הנושא של ביטול צוואה הדדית. באילו נסיבות ניתן להגיש את הבקשה וכיצד מגישים התנגדות לצו קיום צוואה במקרה זה. אך קודם כל נסביר מדוע יש צורך בצוואה הדדית ולמה יש צורך במשרד עורכי דין עבור כל מה שקשור לחוק הירושה ונושאים של צוואות וירושות.

חוק הירושה
חוק הירושה

כתיבת צוואה הדדית

חוק הירושה מאפשר לבני זוג לערוך צוואה הדדית. זוהי יכולה להיות צוואה הדדית משותפת או שתי צוואות הדדיות. הצורך בכך נולד מתוך ההסתמכות של בני הזוג אחד בשני. כתיבת צוואה הדדית נועדה להבטיח כי במקרה שבו נפטר אחד מבני הזו, רכושו עובר על בן הזוג השני. ובמקרה של מותם של שני בני הזוג, העיזבון יועבר לצד שלישי, כמו למשל ילדי בני הזוג.

הסיבה שבגינה אנשים פונים אל עורך דין לענייני ירושה ומעוניינים בעריכת צוואה הדדית היא החוק הקיים בנושא. על פי חוק הירושה, בהיעדר צוואה, בעת מותו של אחד מבני הזוג, הרכוש יתחלק באופן שווה בין בן/בת הזוג, לבין ילדיו של הנפטר. זאת על פי העקרונות של ירושה על פי דין. צורת חלוקה זו לא בהכרח משקפת את רצון בני הזוג ואף יכולה להביא את זה שנותר בחיים למצב כלכלי קשה. לכן על מנת למנוע זאת, מוטב לערוך צוואה הדדית ולקבוע את חלוקת העיזבון בצורה המוסכמת על בני הזוג.

צוואה הדדית יכולה להתבצע באמצעות מסמך אחד עליו חותמים שני בני הזוג, או שני מסמכים נפרדים. אלו הם המקרים של צוואה הדדית משותפת וצוואות הדדיות בהתאמה.

כתיבת צוואה
כתיבת צוואה

ביטול צוואה הדדית

בהיבט מסוים צוואה הדדית מורכבת יותר מאשר כתיבת צוואה רגילה, והדבר משליך גם על כל מה שקשור לביטול צוואה ועריכת שינויים.

חוק הירושה לוקח בחשבון את ההסתמכות ההדדית של בני הזוג, ולכן ביטול צוואה הדדית היא עניין מורכב יותר ממאשר צוואה רגילה אשר רוצים לבטל.

ניתן לבטל צוואה הדדית, אך הביטול בר תוקף רק בהתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  1. כאשר שני בני הזוג בחיים – במקרה זה הצד המעוניין לבטל את הצוואה יכול לעשות זאת באמצעו מסירת הודעה בכתב למצווה השני. (אולי אפשר להוסיף את הביטוי על התנגדות).
  2. לאחר מות אחד מבני הזוג ובטרם חלוקת הרכוש – בן הזוג המבקש לבטל את צוואתו נדרש לוותר על חלקו בעיזבון ועל פי הצוואה ההדדית, לטובת ילדיו או אחיו של המוריש.
  3. לאחר מות אחד מבני הזוג ולאחר חלוקת העיזבון – במקרה זה בן הזוג המקש לבטל את הצוואה ההדדית נדרש להשיב את העיזבון, או את שוויו במידה והשבתו בלתי אפשרית או בלתי סבירה.

סעיפים אלו תקפים אם אין בצוואה ההדדית הסכמה אחרת, אך לא ניתן לשלול את הזכות לביטוח צוואה הדדית.

על מנת לקיים צוואה הדדי על בן הזוג שנותר בחיים להגיש בקשה לצו קיום צוואה אל הרשם לענייני ירושה במחוז הפטירה של המוריש. רצוי לעשות זאת בעזרתו של עורך דין לענייני ירושה.

התנגדות לצו קיום צוואה
התנגדות לצו קיום צוואה

התנגדות לצו קיום צוואה

חוק הירושה מגדיר פרק זמן בו ניתן להגיש התנגדות לצו קיום צוואה (שבועיים ממועד הפרסום). זה לא שונה מצוואה אחרת. השוני הוא בקריטריונים בהם ניתן להגיש בקשה לביטול צוואה הדדית.

את הבקשה לביטול הצוואה יש להגיש אל הרשם לענייני ירושה בכתב. יש לפרט בהתנגדות את הנימוקים ולצרף את המסמכים המבססים את ההתנגדות. יש גם צורך בתצהיר של מגיש ההתנגדות ושלם את האגרה. שימו לב כי כיום ניתן לעשות זאת גם בצורה מקוונת. בקשת ההתנגדות תועבר מהרשם לענייני ירושה אל בית המשפט והוא ידון בנושא.

עורך דין לענייני ירושה
עורך דין לענייני ירושה

חוק הירושהעורך דין לענייני ירושה

נושא הצוואות והירושות הוא נושא מורכב המוגדר בחוק הירושה. כל הליך הקשור לצוואות וירושות הוא הליך משפטי ולכן כדאי לעשות אותו בעזרתו של עורך דין לענייני ירושה. בין אם אתם מעוניינים בכתיבת צוואה אישית, כתיבת צוואה הדדית או להגיש התנגדות לצו קיום צוואה, משרדינו עומד לשירותכם.

ביטול צוואה הדדית
ביטול צוואה הדדית

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button