הסכם ממון אחרי הנישואים

הסכם ממון הוא דבר מקובל מאוד בימינו. אנשים רבים פונים אל עורך דין דיני משפחה בצפון ומתעניינים בעריכת הסכם ממון לפני נישואין, הסכם ממון אחרי הנישואים או הסכמי ממון ידועים בציבור. במאמר זה נסביר מהו הסכם ממון ומהם המצבים השונים, כמו גם התייחסות לנושא של ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין.

מהו הסכם ממון

נישואין, ויחסים בני בני זוג הם לא רק קשר רומנטי. זהו גם קשר כלכלי. כל אחד מבני הזוג מביא אל הקשר הזוגי חבילה כלכלית אחרת הנובעת מהכנסותיו, נכסיו ואפילו ירושות. לא חסרות סיבות ודוגמאות הממחישות למה ואיך בני הזוג מביאים אל החיים המשותפים ערך כלכלי שונה.

כאשר בני הזוג מתחתנים, או בוחרים לגור יחדיו, בתור ידועים בציבור, האהבה פורחת ולא תמיד חושבים על הפרטים הללו. אך הסטטיסטיקות ממראות שזוגות רבים מפרקים את החבילה ומתגרשים. ובשלב זה, כאשר כל אחד מבני הזוג מחפש עורך דין. מתגלים סכסוכים קשים על חלוקת הרכוש. וכולנו יודעים שכאשר הליכי הגירושין הופכים להיות קשים, והילדים הם אלו אשר משלמים את המחיר.

הסכמי ממון יכולים למנוע את כל הסכסוכים הללו. למשל כאשר עורכים הסכם ממון לפני נישואין, ואפילו הסכם ממון אחרי הנישואים, ניתן להסדיר מראש את הפן הכלכלי של הקשר. אין צורך להסביר מדוע זה גם מפחית מתיחויות במהלך חיי הנישואין וגם מונע הליכי גירושין עם מאבקים אין סופיים בין בני הזוג. הסכם הממון אולי לא ימנע את הגירושין, אך לפחות יאפשר לבצע אותם בצורה חלקה. הסכם ממון נעשה בהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג.

ניתן לחלק את הסכמי הממון ל 3: הסכמי ממון הנערכים בטרם הנישואין, אחרי הנישואין והסכם ממון ידועים בציבור.

הסכמי ממון ידועים בציבור
הסכמי ממון ידועים בציבור

הסכם ממון לפני נישואין

זהו חוזה משפטי אותו עורכים לפני הנישואין. נהוג לומר כי הסכם זה נדרש כאשר צד אחד בנישואין הוא אמיד יותר והוא צפוי להיות הנפגע העיקרי במקרה של גירושין ועקרונות חלוקת הרכוש הקבועים בחוק. למרות שאנו מקבלים את הטענה הזו, איננו יכולים להתעלם מכך שהחיים הם מסלול בלתי ידוע וקשה לדעת מה יהיה המצב הכלכלי בעוד 10 שנים ולכן זה תמיד מומלץ.

עריכת הסכם ממון לפני נישואין דורשת חוזה משפטי המנוסח על ידי עורך דין דיני משפחה בצפון. לאחר מכן יש לאשר את ההסכם באחת הרשויות המוסמכות: בית המשפט לענייני משפחה, בית הדין הרבני, רשם הנישואין או נוטריון. מלבד שכר הטרחה לעורך הדין, הסכם ממון דורש גם תשלום לאימות נוטריון, אגרת בקשה בבית המשפט לענייני משפחה ואגרת פרוטוקול.

עריכת הסכם ממון אחרי הנישואים

אמרנו שמומלץ לערוך הסכם ממון לפני הנישואין, אך אם לא עשיתם זאת אל תחשבו שהחמצתם את הרכבת ניתן לערוך את ההסכם גם לאחר הנישואין, ואפילו לאחר שנות נישואין רבות.

הסכם ממון אחרי הנישואים הוא קצת יותר מורכב. בעוד הסכם טרום נישואין דורש אישור נוטריון, כאן נדרש אישור של בית המשפט לענייני משפחה. אך זהו רק עניין פרוצדורלי, ניתן בקלות לעשות זאת. המכשול יכול להיות דווקא מכשול רגשי אישי ולא מכשול משפטי. כאשר פתאום אחד מבני הזוג יוזם זאת הדבר יכול לעורר תהיות לגבי כוונותיו.

עריכת הסכם לאחר הנישואין דורשת הפעלת שיקול דעת אישית ובחינת היחסים בין בני הזוג. קיים חשש אמתי כי הדבר יגרום ליותר נזק ליחסים מאשר תועלת. במידה ותיפרדו, ואין ביניכם הסכם ממון, הרכוש יחולק לפי הכתוב בחוק. וכאן צפויה להיפתח מחלוקת משפטית הקשורה לשאלה אלו הם נכסים ברי איזון ואלו נכסים הם בגדר רכוש נפרד.

הסכם ממון אחרי הנישואים
הסכם ממון אחרי הנישואים

הסכם ממון ידועים בציבור

גם בני זוג המקיימים משק בית משותף, ואינם נשואים, זקוקים להסכם ממון. למרות שלא התחתנתם, במקרה של פרידה אתם כפופים להלכת השיתוף. על פי הלכת השיתוף, הצד האמיד יותר במערכת היחסים עשוי להרגיש מקופח. באמצעות עורך דין דיני משפחה בצפון ניתן לתפור לכל זוג הסכם ברור ומקיף המתאים למקרה הספציפי. הסדר זה ימנע בעיות עתידיות, ולכן הוא מומלץ מאוד.

הסכמי ממון ידועים בציבור אינם נדרשים לאשר את ההסכם בבית המשפט לענייני משפחה, בשונה ממקרה של להסכם לאחר הנישואין. למעשה כל מה שנדרש עבור הסכם ממון ידועים בציבור הוא חוזה אישי בין שני הצדדים. אך שימו לב, למרות שזוהי לא חובה. אנו עדיין ממליצים לאשר את ההסכם בפני נוטריון או בית משפט. זהו הליך בו שני בני הזוג מצהירים כי חתמו על הסכם ממון מתוך רצונם החופשי והם מבינים את משמעויותיו.

הסכם ממון ידועים בציבור
הסכם ממון ידועים בציבור

הסכמי ממון ידועים בציבורעורך דין דיני משפחה בצפון

אם אתם מקיימים משק בית משותף ולא התחתנתם, אנו ממליצים לכם לפנות אל משרד עורכי דין רפאל כהן, ולערוך הסכם ממון ידועים בציבור. אנו נסייע עלכם להגיע להסכם מקיף לשביעות רצונם של שני הצדדים. למעשה להסכם זה ישנן משמעויות נוספות – הוא משמש כתעודת זוגיות בפני הרשויות. למשל אם תרצו להוכיח לביטוח הלאומי כי אתם מקיימים משק בית משותף, תוכלו לעשות זאת באמצעות הצגת ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין. כך תבטיחו את זכויותיכם בביטוח הלאומי ובפני גופים נוספים.

עורך דין דיני משפחה בצפון
עורך דין דיני משפחה בצפון

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין

בנסיבות מסוימות ניתן לעתור לבית המשפט בבקשת ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין. לצורך כך מומלץ שתמצאו עורך דין מומלץ אשר יכול לבחון את ההסכם ולמצוא נימוקים משכנעים. הסכם ממון הוא חוזה ותקף לגביו חוק החוזים תשל“ג 1973. במידה ונמצאו עילות העולות בקנה אחד עם הכתוב בחור, ניתן לבקש את ביטול החוזה.

הסכם טרום נישואין הוא הליך משפטי אותו יש לבצע מול הגוף שאישר את ההסכם מלכתחילה. למשל אם זה התבצע בבית הדין הרבני, שם צריך גם לתבוע את ביטול ההסכם.

בית המשפט יבחן את הנסיבות ויקבע האם לקבל את העילות לביטול חוזה. לצורך הדוגמה זה יכול להיות מקרים של חוסר תום לב, טעות והטעייה, עושק והיעדר ייצוג על ידי עורך דין בעת חתימת החוזה. למשל אם אחד הצדדים הסתיר רכוש שבבעלותו בעת חתימת החוזה, הדבר ייתפס כהטעיה.

כפי שאתם רואים, בין אם מדובר בהסכם ממון אחרי נישואין, הסכמי ממון ידועים בציבור או הסכם טרום נישואין, תמיד חשוב להיעזר בעורך דין מומחה. כמו כן, גם כאשר רוצים להגיש בקשת ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין, יש לעשות זאת באמצעות משרד עורכי דין.

ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין
ביטול הסכם ממון שקיבל תוקף של פסק דין

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button