צו קיום צוואה

מה ההבדל בין צו קיום צוואה לבין בקשה לצו ירושה? כאשר אדם הולך לעולמו הוא מותיר אחריו רכוש ונכסים, זהו עיזבונו של המנוח. צוואות נועדות להסדיר את העברת הבעלות על עיזבונו לאחר מותו. אך במקרה ובו המנוח לא הותיר אחריו צוואה מתבצעת ירושה על פי דין. במאמר זה נסביר מה קורה כאשר אדם לא משאיר אחריו צוואה, מהו ההליך המשפטי וכיצד מתחלק הרכוש. זאת לעומת מקרים בהם ישנה צוואה.

כמו תמיד, אם אתם מתמודדים עם סוגיות הקשורות לענייני צוואה וירושות, אנו ממליצים לפנות לייעוץ מקצועי של עורך דין לענייני ירושה בעפולה.

צו קיום צוואה
צו קיום צוואה

צוואה על פי חוק הירושה

חוק הירושה תשכ“ה 1965 הוא החוק הקובע בישראל את כל הקשור לצוואות וירושות. החוק מפריד בין שני מקרים – מקרה שבו עיזבונו של המנוח עובר ליורשיו בתור ירושה על פי דין, והמקרה שבו זה נעשה על פי צוואה. כמו כן החוק מפרט את עקרונות החלוקה במקרה שבו אין צוואה, וגם קובע מהו תוקף הצוואה וכל ההליכים המשפטיים שמסביב, כמו למשל התנגדות לצוואה. למעשה זהו חוק ארוך ומפורט הכולל נושאים רבים כמו למשל צוואות הדדיות.

המטרה של חוק הירושה היא לתת מענה לכל הסוגיות השונות אשר יכולות להתעורר בנושאי צוואות ועיזבונות בישראל. חוק זה נועד להחליף תקנות מימי השלטון העות‘ומאני ותקופת המנדט הבריטי.

אם אדם כתב צוואה ויש לה תוקף משפטי, לאחר מותו יינתן צו קיום צוואה. הצו יבטיח כי חלוקת עיזבונו של המנוח תעשה בהתאם לאופן שבו המצווה הגדיר בצוואה. מסיבה זו הצוואה צריכה לכלול זיהוי ברור של כל היורשים, פרטי הרכוש ואופן החלוקה. כך מתחלק העיזבון כאשר ישנה צוואה .

למרות שצוואות הן דבר מומלץ, החוק לא מחייב אף אחד להשאיר אחריו צוואה. במידה ואם נפטר ואין צוואה, מתבצע הליך של ירושה על פי דין. הליך זה מתבצע באמצעות הגשת בקשה לצו ירושה. במצב זה העיזבון מתחלק בין היורשים על פי המוגדר בחוק. בהמשך נפרט את אופן החלוקה.

בקשה לצו ירושה
בקשה לצו ירושה

צו קיום צוואה, מדוע הוא עדיף

צוואות הן הדרך היחידה להבטיח כי הרכוש יחולק על פי רצונו של המנוח. לכל אדם יש את הזכות לעשות ברכושו כרצונו. לכן הוא יכול להחליט מי יקבל את עיזבונו ואיזה חלק יקבל כל יורש. חוק הירושה מגדיר את היורשים על פי קרבה משפחתית, אך ישנם מקרים רבים בהם אנשים בוחרים להוריש את רכושם, בין היתר, גם למי שאינו קרוב משפחה, כולל גופים ומוסדות. צוואה היא הדרך היחידה להגדיר כיצד יתחלק הרכוש ולהבטיח כי זה תואם לרצונותיו של הנפטר. אם אין לכם צוואה זהו הזמן המתאים לפנות ל עורך דין לענייני ירושה בעפולה.

בקשה לצו ירושה

על מנת לקיים ירושה על פי דין יש צורך להגיש בקשה לצו ירושה. מי יכול להגיש את הבקשה? כל מי שיש לו עניין בעיזבונות של המנוח יכול להגיש את הבקשה. בעלי העניין הם יורשים על פי דין, מנהל עיזבון או נושא של אחד מהיורשים. את הבקשה יש להגיש אל הרשם לענייני ירושה או בית דין רבני. ניתן להגיש את הבקשה גם במקרה שישנה צוואה חלקית שאינה מתייחסת אל כלל הרכוש של המצווה. אך במקרה שכזה הבקשה מוגשת רק לגבי הנכסים שאינם נכללים בצוואה.

ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון. למעשה זה גם מומלץ מכיוון שזה מזכה אתכם ב 15% הנחה בתשלום האגרה.

ירושה על פי דין
ירושה על פי דין

ירושה על פי דין – 6 עקרונות החלוקה

1. על פי הדין, בהיעדר צוואה זכות הראשונים מתחלקת שווה בשווה בין הילדים של הנפטר לבין בן/בת הזוג. מחצית עוברת לבן הזוג ומחצית הנותרת מתחלקת באופן שווה בין הילדים. כמו כן בן הזוג יורש את הרכב ואת המטלטלין.

2. ירושתו של נפטר שהותיר אחריו בן/בת זוג אך לא הותיר ילדים מתחלקת שווה בשווה בין בן הזוג ובין הורי המנוח או אחיו ואחיותיו. בן זוג ואחים מתחלקים שני שליש לבן זוג ושליש מתחלק בין האחים.

3. כאשר לנפטר יש בן/בת זוג ללא ילדים, הורים או אחים, בן הזוג יורש את מלוא הרכוש.

4. כאשר אין בני זוג ואין ילדים – ,הורים, אחים ואחיות מתחלקים ברכוש.

5. ירושתו של נפטר שהותיר אחריו ילדים, או נכדים אם ילדיו אינם בחיים, אך לא הותיר אחריו בן או בת זוג מתחלקת שווה בשווה בין ילדיו.

6. כאשר אין לנפטר בן זוג, ילדים, הורים או אחים, הירושה מתחלקת בין הורי הוריו וצאצאיהם.

עורך דין לענייני ירושה בעפולה
עורך דין לענייני ירושה בעפולה

עורך דין לענייני ירושה בעפולה

מכיוון שרק צוואות יבטיחו לכם את חלקות הרכוש על פי רצונכם, אנו ממליצים לכם לערוך צוואה. על מנת להבטיח צוואה בעלת תוקף משפטי, ושאינה מותירה פתח למחלוקות משפטיות מיותרות, רצוי לעשות זאת בעזרתו של עורך דין לענייני ירושות. עורך הדין בקיא בשפה המשפטית והחקיקה ויודע איך לכתוב צוואה בצורה הנכונה.

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button