הסכם ממון בגליל

הסכם ממון בגליל נועד לאפשר לבני זוג להחליט כיצד יחולקו נכסיהם במצב עתידי של סיום הקשר הזוגי. הוא תקף לגבי זוגות נשואים, כולל נישואים אזרחיים וידועים בציבור. זה כולל גם בני זוג מאותן מין.

במצב רגיל, ללא עריכת הסכם בין בני זוג, הדין הקובע הוא חוק יחסי ממון המגדיר הסדר איזון משאבים. מבלי להיכנס לכל פרטים של החוק, הנקודה החשובה היא שאיזון משאבים הוא חלוקה שוויונית של הנכסים. ועיקרון זה של חלוקה שווינית יכול להיות מקור למתיחויות ואף סכסוכים משפטיים בעת פרידת בני הזוג.

מסיבה זו חוק יחסי ממון בין בני זוג מאפשר לערוך הסכם המגדיר אופן חלוקה שונה מזה המוגדר בחוק, זה נעשה באמצעות הסכם ממון. ההסכם מגדיר בצורה מוסכמת את אופן חלוקת הרכוש במידה ובני הזוג יוכלו להיפרד. זה אמנם לא נעים לשים את הדברים הללו על השולחן, אך אם נהיה מפוכחים נבין שמצבים אלו יכולים להתרחש; ובמידה והתרחשו, הסכם ממון יאפשר הליך גירושין מהיר יותר, רגוע יותר וזול יותר. הוא מסייע למנוע את כל אותם מאבקים משפטיים מתישים ויקרים, הפוגעים יותר מכל בילדיהם של בני הזוג ומביאים למתיחויות מיותרות.

הסכם ממון דירת מגורים

הסכם ממון דירת מגורים

הסכם ממון בין בני זוג נוגע לנושאים רבים, אך הסכם ממון דירת מגורים הוא אחד הנושאים המרכזיים. הדבר מובן בהתחשב בכך שאצל רוב האנשים דירת המגורים היא הנכס היקר והמשמעותי ביותר שיש בבעלותם.

כאשר אנשים פונים אלינו לצורך הסכם ממון בגליל אנו יכולים לראות מצבים שונים. לעתים אחד מבני הזוג מביא איתו דירה שנרכשה לפני הנישואין, או התקבלה במתנה או ירושה. לעתים ישנם מקרים בהם המתנה או הירושה מתקבלת במהלך הנישואים. אך בשני המקרים הללו זוהי לא דירה שנרכשה יחדיו על ידי בני הזוג. אז למי הדירה שייכת במידה ובני הזוג יחליטו להיפרד?

בואו נראה מה אומר החוק. אנו מדברים על סעיף 5 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל”ג-1973. חוק זה מתייחס לאופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרים של פרידה, גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. החוק קובע:

“5. (א) עם התרת הנישואין או עם פקיעת הנישואין עקב מותו של בן זוג […] זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שוויים של כלל נכסי בני הזוג, למעט:
(1). נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין"

לכאורה אנו מבינים מניסוח החוק שלא תתבצע חלוקה של דירה שהייתה בבעלות אחד הצדדים עוד לפני הנישואין, או שהתקבלה בירושה או מתנה. אך בפועל זהו אינו המצב. ישנה פסיקה של בית המשפט העליון המעניקה פרשנות רחבה יותר לנושא והיא מהווה הלכה מחייבת למרות שנראה כי היא סותרת את החוק.

בית המשפט קבע כי ישנם מקרים בהם מתקיימת חזקת שיתוף ספציפית בדירה. ישנן נסיבות שונות בהן בית המשפט יראה כי מתקיימת חזקת השיתוף, כמו למשל המקרה השכיח ביותר בו בני הזוג מתגוררים יחדיו באותה הדירה מלפני הנישואין או שהתקבלה בירושה/מתנה. אך ישנם גם דברים נוספים המהווים טיעונים לחזקת שיתוף כמו השקעות בשיפוצים שנעשו בנכס, תשלומי משכנתא משותפים, השימוש בשכר דירה מהנכס ועוד.

אם נחזור אל החוק, נוכל לראות את הסעיף:

(3). נכסים שבני הזוג הסכימו בכתב ששוויים לא יאוזן ביניהם […].”

כלומר הדרך היחידה להימנע ממצב זה היא באמצעות הסכם ממון דירת מגורים, והדבר אף הוזכר באותה פסיקת בית משפט עליון (ע”מ 10734/06).

הסכם ממון בגליל

הסכם ממון מחיר

הסכם ממון מחיר כולל שני רכיבי עלות. הרכיב הראשון של העלות הוא שכר הטרחה של עורך הדין שעורך את ההסכם. הרכיב השני של העלות הוא אישור ההסכם על מנת לתת לו תוקף משפטי.

המחיר של הסכם ממון בגליל מושפע בעיקר ממורכבות ההסכם. הסכם בין בני זוג צריך לתת מענה למגוון נושאים כלכליים, וככל שיש בידי בני הזוג יותר רכוש, כך ההסכם עשוי להיות מורכב יותר. זוג אשר הנכס העיקרי שלו הוא דירת מגורים יכול למצוא הסכם ממון מחיר זול, אך אם מדובר בזוג המחזיק בדירת מגורים, דירות להשקעה ועסקים, כאן תידרש עובדה מורכבת יותר, ובהתאם לכך העלויות יהיו גבוהות יותר.

לגבי אישור הסכם בין בני זוג, על פי החוק צריך לאשר אותו בפני סמכות משפטית – נוטריון או בית משפט לענייני משפחה. אם מדובר באישור הסכם ממון לפני חתונה, אתם יכולים לאשר אותו בפני כל אחד מהשניים. אצל נוטריון העלות היא 375 ש“ח + מע“מ, ועוד 65 ש“ח + מע“מ לכל עותק נוסף. אישור הסכם ממון בבית המשפט יעלה 475 שקל.

במידה ומדובר באישור הסכם ממון אחרי חתונה, ניתן לעשות זאת רק בבית המשפט.

הסכם ממון מחיר

עורך דין משפחה רפאל כהן

עו“ד דיני משפחה רפאל כהן מעניק לכם את מגוון השירותים המשפטיים לצורך הסכמים בין בני זוג, גירושין והליכי גישור זוגי. באמצעות עורך דין דיני משפחה תוכלו לערוך הסכם ממון דירת מגורים והסכם המסדיר את כל הסוגיות הכלכליות בין בני הזוג. עורך הדין רפאל כהן מביא איתו ניסיון רב בתחום המשפחה, הסכמים בין בני זוג וכל הסוגיות הנלוות.

הוראות הגעה למשרדינו תוכלו למצוא בגוגל מפות

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button