עורך דין הסכמים בין בני זוג בצפון

זוגות רבים פונים אל עורך דין הסכמים בין בני זוג בצפון על מנת לערוך ביניהם הסכם ממון. אלו יכולים להיות הסכמי ממון בין בני זוג נישואין והסכמי ממון ידועים בציבור.

ללא עריכת הסכם ממון, ברירת המחדל היא הדין לפי חוק יחסי ממון. על פי חוק יחסי ממון ישנו עיקרון חלוקה האומר כי רכוש, הון וזכויות שצבר אדם בטרם הנישואין יישארו שלו גם במקרה של פרידה. רכוש שנצבר במהלך חיי הנישואין יתחלק באופן שווה. אך הסכם ממון יכול לשנות את אופן החלוקה.

בני הזוג עשויים להגיע להסכמות שונות מאלו הקבועות בחוק. למשל כאשר ישנם פערי שכר משמעותיים בין בי הזוג, הם עשויים להגיע להסכמות על חלוקה אחרת.

באמצעות הסכם ממון בין בני זוג ניתן למנוע מתיחויות בחיי הנישואין, וגם לחסוך ויכוחים עתידיים בבתי המשפט במידה ובני הזוג יחליטו להיפרד. ההסכם יפרט את הנכסים וההון ואופן החלוקה במקרה של פרידה.

לצורך עריכת ההסכם יש לפנות ל עורך דין הסכמים בין בני זוג בצפון (עורך דין לענייני משפחה) ולערוך הסכם. ההסכם מקבל תוקף רק במידה והובא לאישור בית המשפט או לאישור נוטריוני לפני הנישואים. כאשר מדובר בידועים בציבור, אין צורך בשום אישור. שימו לב שבמידה והיודעים בציבור החליטו להינשא בשלב מאוחר יותר, הם כן יזדקקו לאשר את ההסכם.

אך מה קורה כאשר בני זוג אינם נשואים ואין להם הסכם ממון? במקרה זה לא חל עליהם חוק יחסי ממון, אלא כלל משפטי הנקרא הלכת השיתוף או חזקת השיתוף.

במאמר זה נדבר על הלכת השיתוף ידועים וציבור וגם המקרה של חזקת השיתוף לאחר פטירה של אחד מבני הזוג.

חזקת השיתוף לאחר פטירה

הלכת השיתוף ידועים בציבור

חזקת השיתוף היינה כלל משפטי הנובע מתוך פסיקת בית המשפט. הכלל מסדיר את נושא חלוקת הרכוש בעת פרידת בני הזוג. הכלל תקף לגבי נשואים בציבור ואלו אשר נשאו לפני ה 1.1.1974. עבור זוגות נשואים אשר נישאו לאחר התאריך הנ“ל, הדין הוא על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג.

הלכת השיתוף ידועים בציבור קובעת כי כאשר בי הזוג מנהלים אורח חיים תקין, והתנהלות כלכלית משותפת, כלל הנכסים והרכוש הנצבר במהלך חייהם המשותפים הוא בבעלות משותפת ושוויונית. כלומר כל אחד מבני הזוג זכאי ל 50% מכלל הנכסים. על פי כלל זה בית המשפט יכול להכליל נכסים גם אם בפועל הם רשומים על שמו של רק אחד מבני הזוג.

הלכת השיתוף ידועים בציבור נמצאת בתוקף כל עוד לא קיים הסכם אחר בין בין בני הזוג (הסכם ממון).

על מנת להחיל את חזקת השיתוף יש צורך בתנאים הבאים:

חיים משותפים תקינים – יש להוכיח כי בני הזוג ניהלו חיים משותפים ותקינים תחת קורת גג אחת, עד לפרוץ הסכסוך.

מאמץ משותף – יש להוכיח כי בני הזוג ניהלו מאמץ משותף לצורך פרנסת המשפחה, דבר המאפשר את רכישת אותם הנכסים. אין המשמעות של זה שעליהם להשתתף באופן שווה ביצירת ההכנסה ומימון רכישת הנכס, וגם לא נדרש חשבון בנק משותף. לצורך הדוגמה גם אישה שלא עבדה והתרכזה בגידול הילדים, זהו חלק מהמאמץ המשותף.

על אילו נכסים חלה הלכת השיתוף ידועים בציבור?

החזקה חלה על כל זכות או נכס בעלי שווי כלכלי. היא אינה חלה על נכסים שבני הזוג צברו לפני תחילת הקשר ולא על נכסים שאחד מבני הזוג קיבל במתנה או בירושה. אך כאן הנושא הופך להיות מורכב – חזקת השיתוף יכולה לחול על נכסים אלו אם בני הזוג הסכימו על כך, או שנעשה בנכס שימוש ממנו ניתן להסיק כי ברצונו של בן הזוג להחיל את חזקת השיתוף על הנכס.

הלכת השיתוף ידועים בציבור

חזקת השיתוף לאחר פטירה

חזקת השיתוף לאחר פטירה רלוונטית לנושאים של ירושות. הנושא עשוי לפתוח את הדלת למאבקים משפטיים רבים. במצבים רבים היורשים של אחד מבני הזוג מבקשים להחיל נכס בעיזבון של המנוח, למרות שאינו רשום על שמו, מתוקף חזקת השיתוף. ברמה העקרונית יש לכך תוקף משפטי וניתן לעשות זאת, אך בפועל הנושא מורכב.

אם מתקיימים תנאי חזקת השיתוף (חיים משותפים תקינים ומאמץ משותף), בית המשפט אמור לקבל את הדרישה של היורשים. גם אם הנכס רשום רק על שם אחד מבני הזוג, וגם אם בין הזוג שנפטר מעולם לא דרש לטעון לחזקת השיתוף. אך לא בכל מקרה בית המשפט מכיר בטענה זו, למרות שהתקיימו תנאי חזקת השיתוף.

היו מקרים בהם בית המשפט הכיר בבקשה למרות שבן הזוג לא תבע את חזקת השיתוף בחיים. בית המשפט הבין שבני הזוג ניהלו חיים תקינים ללא סכסוכים, ולא הגיעו למצב בו מישהו מבקש לממש את חזקת השיתוף. אך היו גם מקרים בהם בית המשפט ראה כי היו נסיבות בהן היה ניתן לצפות כי בן הזוג יטען לחזקת השיתוף, אך לא עשה זאת. מבחינת בית המשפט זהו ויתור על הזכות ולכן היא לא עובר ליורשים. הנושאים הללו עשויים להיות מורכבים ויש צורך בעורך משפחה מנוסה על מנת לייצג אתכם בבית המשפט במקרים של חזקת השיתוף לאחר פטירה.

עורך דין הסכמים בין בני זוג

עורך דין הסכמים בין בני זוג

ישנם יתרונות רבים לעריכת הסכמי טרום נישואים, או הסכמים בין ידועים בציבור. הסכמים אלו יכולים למנוע הרבה מאוד בעיות בעתיד. לפעמים הנושא יוצר אי נעימויות, הרי איזה זוג רוצה לדון בפרידה בתחילת הקשר. אך אם נסתכל על זה בצורה בוגרת ואחראית נבין שהסכם זה משרת היטב את שני הצדדים.

אם אתם מנהלים קשר זוגי בתור ידועים בציבור, או קשר נישואין, מומלץ לפנות ל עורך דין משפחה המטפל בנושא ברגישות הראויה. עורך דין לענייני משפחה יכול לסייע לכם לערוך הסכם ממון בהתאמה אישית.

הוראות הגעה למשרדינו תוכלו למצוא בגוגל מפות

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button