עורך דין גירושין

שלום וברכה,
אני רפאל כהן, עורך דין לענייני משפחה, ובעל הסמכות נלוות של יועץ זוגי בכיר ויועץ מיני.

הפעם ארצה לעמוד על ההבדלים שבין פתיחת תיק גירושין בהסכמה של שני הצדדים לבין פתיחת תיק גירושין חד צדדי. בתור עורך דין גירושין, עם שנות ניסיון רבות, אני נתקל במקרים רבים לכאן ולכאן, וישנם מספר הבדלים.

עורך דין גירושין

הליך גירושין מתחיל עם פתיחת תיק גירושין ברבנות. אופן פתיחת התיק משתנה בין גירושין בהסכמה לבין גירושין שלא בהסכמה. לפתיחת התיק ברבנות משמעות רבה שכן בשל מרוץ הסמכויות בארץ, ברגע שמוגשת תביעה לגירושין בבית הדין הרבני כלל הדיונים הנוגעים להליך הגירושין יתקיימו בבית הדין הרבני.

במדינת ישראל קיימות שתי מערכות שיפוט בעלות סמכות מקבילה לדון בעניינים הכרוכים בגירושין (מזונות, חלוקת רכוש, אחזקת ילדים, חינוך הילדים וכו') בתי המשפט לענייני משפחה ובתי הדין הרבניים. במצב זה בו קיימות שתי ערכאות משפטיות כאמור בעלי סמכויות מקבילות, נוצרת סיטואציה של "מירוץ סמכויות" בין שתי הערכאות.

הכוונה המעשית בפועל היא לאותם מקרים בהם אחד מבני הזוג הקדים את הצד השני, כאשר אין בין הצדדים הסכמה ולא קיים הסכם ממון בין הצדדים, והגיש תביעות לאחת הערכאות – הערכאה הנוחה לו.

אחר פתיחת התיק בבית הדין הרבני, הליך הגירושין מתפצל לשני שלבים מקבילים. האחד הוא במקרים שבהם הגירושין נעשים בהסכמה, ומוגשים בתור הסכם לבית הדין הרבני. השני, כאשר הגירושין נערכים שלא בהסכמה, אז מוגשת בעצם תביעת גירושין בעזרת עורך דין משפחה, שכן יש צורך לנסח את הבקשה בצורה הנכונה.

פתיחת תיק גירושין חד צדדי

לאור העובדה כי במדינת ישראל מוסד הנישואין, וכמוהו גם הליכי גירושין, נמצא כולו תחת השגחתה וניהולה של הרבנות (או הגוף הדתי הרלוונטי – בית הדין השרעי וכו'), היות ומוסדות הדת בישראל הם בעלי מעמד חוקי משמעותי – גם אם מדובר על ידועים בציבור יש לבצע את הליך הגירושין באותה דרך.

פתיחת תיק גירושין בהסכמה

במקרה של גירושין בהסכמה, יגישו בני הזוג טופס בקשה משותפת לגירושין ואם ישנה הסכמה על ענייני הגירושין, יוכלו להגיש גם הסכם גירושין לאישורו של בית הדין הרבני.

הסכם הגירושין צריך לכלול גם הוא את טעמי הגירושין, ועליו להיות חתום ע”י שני בני הזוג. בנוסף, בדומה לתביעת גירושין, צריך ההסכם לכלול את פרטיהם של בני הזוג ואת פרטיהם של ילדיהם המשותפים.

לאחר חתימה על ההסכם יצרפו אותו לבקשת הגירושין, בית הין הרבני יבחן את ההסכם ויבדוק כי הוא הוגן ומשקף את רצון הצדדים, לאחר מכן הוא יאשר אותו, ייתן לו תוקף של פסק דין ויקבע את מועד טקס סידור הגט.

פתיחת תיק גירושין בהסכמה

פתיחת תיק גירושין חד צדדי

במקרה של גירושין באופן חד צדדי, הצד המבקש להתגרש, יגיש כתב תביעה ובו עליו לפרט בין היתר את עילת הגירושין, האם ישנם ילדים משותפים והאם נעשו צעדים לשלום בית.

את כתב תביעת הגירושין יש להגיש בדומה לכל כתב תביעה, כלומר כתב תביעה צריך לכלול את הנימוקים לגירושין, את פרטיהם האישיים של בני הזוג, לרבות פרטי ילדיהם המשותפים ככל שישנן, יש לצרף תעודת נישואין, תמונות פספורט ואף צילום של תעודה מזהה.

את כתב התביעה יש להגיש במזכירות בית הדין בשלושה העתקים. העתק מכתב תביעת הגירושין יש למסור לבן הזוג השני.

חשוב לדעת כי מאחר ובית הדין הרבני פועל על פי ההלכה היהודית, הוא אינו מעודד גירושין ולצד הוכחת עילות הגירושין הוא ידרוש לנסות ולמצות את האפשרות לתיקון בין בני הזוג ושלום בית באמצעות הגשת בקשה ל'ישוב סכסוך'.

עורך דין גירושין

ניהול ההליך לאחר הגשת ההסכם או תביעת הגירושין

לאחר פתיחת התיק והליך יישוב הסכסוך – בין אם מוגשת תביעת גירושין או הסכם גירושין המוסכם על הצדדים, יזמן בית הדין את בני הזוג לדיון בפניו. ככלל, בדיון הראשון ייעשה ניסיון לגשר בין בני הזוג על מנת להביאם לידי שלום בית על מנת לשמר את התא המשפחתי. שהרי לנישואין משמעות גדולה בהלכה היהודית.

ככל שניסיון ליצור שלום בית לא צולח, יאשר בית הדין את הגירושין, כאשר קיימת הסכמה ואז יתקיים טקס הגירושין. ככל שמוגשת תביעת גירושין ללא הסכמה, בית הדין רשאי לקיים את ההליך בישיבה הראשונה, והוא רשאי לדחותה להמשך ההליך.

הליך גירושין הוא עניין חשוב ומורכב בעל השפעה רבה על המשך חיי בני הזוג וכן על הילדים המשותפים ככל וישנם. הליך זה נושא עמו היבטים רגשיים משמעותיים. תכנון מוקדם של ההליך וחשיבה לטווח ארוך עשויים להקל על ההליך ותוצאותיו.

ראוי לציין, כמובן, כי דרך המלך בכל הליך גירושין היא גיבוש הסכמות בין בני הזוג בסוגיות השונות והגשת הסכם גירושין לאישורו של בית הדין הרבני עם תביעת הגט.

מוזמנים לעקוב אחר עמוד הפייסבוק שלי

עו"ד רפאל כהן

עו"ד כהן בעל שני תארים אקדמיים ומגוון לימודי תעודה בגישור זוגי ומשפחתי ונותן ייעוץ משפטי ראשוני בהתנדבות במסגרת שירות ייעוץ לאזרח בעפולה והאזור. עו"ד כהן מתמחה בתחום דיני משפחה והמעמד האישי על כל רבדיו תוך שימת דגש על מתן מענה וליווי אישי לכל לקוח לפי צרכיו ומטרותיו הייחודיים.

5/5
לתיאום פגישת ייעוץ חייגו: 054-7911163

מאמרים

פתח
1
איך אפשר לעזור?
שלום וברכה
Call Now Button